Wanneer de Klant het recht heeft om de Software te kopiëren, zonder dat deze zin geïnterpreteerd mag worden als de verlening van dit recht, moet de Klant garanderen dat al deze vermeldingen of tekens op dezelfde manier als bij het origineel op de kopie staan. Dezelfde verplichting geldt voor de volledige documentatie en bijgevoegde documenten met betrekking tot de Software.
3.2. De prijzen worden berekend op basis van het contractueel overeengekomen aantal Gebruikers. Als de Klant meer Gebruikers nodig heeft, moet hij dit schriftelijk aanvragen via het opgegeven (e-mail-) adres en zal er een factuur worden opgesteld voor het aantal extra Gebruikers.
Na betaling van deze factuur zal het aantal erkende Gebruikers dienovereenkomstig worden verhoogd.
3.3. De Dienstverlener mag te allen tijde contact opnemen met de Licentienemer om te controleren of het werkelijke aantal Gebruikers niet meer bedraagt dan het aantal erkende Gebruikers en of er zich geen ongeoorloofd gebruik heeft voorgedaan. De Klant zal onmiddellijk reageren op deze informatieverzoeken en een precieze en volledige schriftelijke telling van het aantal Gebruikers voorleggen alsook eventuele andere, redelijkerwijs gevraagde gebruiksinformatie. Als de Klant deze informatie niet (tijdig of correct) communiceert, of als de Dienstverlener grondige redenen heeft om aan te nemen dat de opgegeven informatie onjuist of onvolledig is:
3.3.1. heeft de Dienstverlener het recht om het gebruik van de Software door de Klant te (laten) controleren aan de hand van een audit (inclusief via plaatsbezoeken), en zal de Klant zijn volledige medewerking verlenen aan zulke audits en de Dienstverlener, of de externe auditor, toegang verlenen tot alle informatie, systemen, hulpmiddelen en lokalen die redelijkerwijs noodzakelijk zijn opdat de Dienstverlener de gevraagde gebruiksinformatie van de Software zou kunnen verkrijgen of verifiëren. De kosten van de audit (behalve de interne kosten voor de Klant) zijn voor rekening van de Dienstverlener, tenzij uit de audit blijkt dat de Klant te weinig betaalt, waarbij de Klant – bovenop de betaling van extra kosten (afhankelijk van de retroactieve nalatigheidsinteresten vanaf de datum dat het erkende gebruik werd overschreden) van het reële gebruik van de Software door de Klant –, alle kosten van de audit voor zijn rekening neemt;
3.3.2. heeft de Dienstverlener het recht op een extra vergoeding voor het reële of vermoedelijke gebruik van de Software door de Klant;
3.3.3. mag de Dienstverlener de Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen wegens inbreuken door de Klant;
3.3.4. mag de Dienstverlener alle andere rechten en rechtsmiddelen aanwenden waarover het beschikt; waarbij hetgeen hiervoor staat vermeld de cumulatieve rechten en rechtsmiddelen zijn.
3.4. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om producten voor licentiebeheer te installeren en gebruiken (zoals licentiesleutels) om het aantal Gebruikers en/of hun gebruik bij de Klant te controleren. Door deze Algemene Voorwaarden te aanvaarden, geeft de Klant aan de Dienstverlener hierbij de uitdrukkelijke toestemming om zulke producten te installeren en gebruiken.
3.5. De toegang en het normaal gebruik van de Dienst wordt verleend na de volledige afwerking van de personalisatie van de Dienst.
3.6. De Dienstverlener zal instaan voor het afsluiten van een overeenkomst en het leveren van de noodzakelijke cloudspace. De noodzakelijkheden inzake de cloudspace zijn voorzien in de feitelijke overeenkomst.
3.7. Het behoort tot de taak en verantwoordelijkheid van de Dienstverlener ook te blijven voorzien in de noodzakelijke cloudspace voor gebruik van de Dienst.
4.1. De Dienstverlener factureert het recht op toegang en het gebruik tot het project, zoals dat is bepaald in de Overeenkomst, op voorhand of op het einde van elke periode. De vergoedingen voor ondersteuning en onderhoud zullen, indien van toepassing, beginnen te lopen na het einde van de Garantieperiode en zullen op voorhand gefactureerd worden op een maandelijkse of een jaarlijkse basis voor de komende maand of het komende jaar.
4.2. In geval van betwisting moet de Klant de Dienstverlener binnen 5 dagen na ontvangst van de factuur op de hoogte brengen en moet hij de Dienstverlener zijn redenen hiervoor meedelen. De Partijen zullen vervolgens te goeder trouw gesprekken aanknopen om het geschil op te lossen.
5.1. De levering van de Dienst wordt geacht te hebben plaatsgevonden op het moment dat de Klant de definitieve logingegevens heeft ontvangen om toegang te krijgen tot de Dienst en de Dienst in gebruik kan nemen. Deze levering zal plaatsvinden nadat de voorziene voorwaarden en omschrijving van de dienst in Raamovereenkomst en zijn bijlages zijn afgewerkt en de Dienst aldus voordoet aan de door partijen overeengekomen omschrijving en voorwerp van de overeenkomst.
5.2. Van zodra de Dienst voldoet aan alle voorwaarden en checkboxen voorzien in Raamovereenkomst en zijn bijlages, wordt de Dienst geacht klaar te zijn. Indien de Klant nog bijkomende aanpassingen en/of veranderingen wenst, in afwijking of aanvulling van hetgeen bepaald in Raamovereenkomst en zijn bijlages, zal de Dienstverlener hiervoor een uurtarief hanteren van 100 EURO per gepresteerd uur.
5.3. Enkel in het geval er onenigheid zou bestaan over het voldoen van de Dienst aan de omschrijving van de Raamovereenkomst en zijn bijlages, zal de Dienstverlener per aangetekend schrijven de Klant op de hoogte stellen van het finaliseren van de Dienst. Bij gebreke aan enige
reactie binnen de 7 dagen na voormeld schrijven, wordt de Klant geacht de oplevering te aanvaarden.
6.1. Wanneer de Dienst is afgewerkt en toegang is verleend in overeenstemming met artikel 5 (Levering en toegang), zal de Klant de Dienst in gebruik kunnen nemen. Indien de Klant zou vaststellen dat de Dienst niet voldoet aan de acceptatiecriteria of Bugs bevat, zal de Klant de
Dienstverlener hiervan berichten. De Dienstverlener zal zo snel mogelijk de tekortkomingen verhelpen en de geïdentificeerde Bugs corrigeren, zodat de Klant de software opnieuw in gebruik kan nemen.
6.2. Wanneer de Klant niet binnen een redelijke termijn nadat de Dienstverlener de software voor acceptatie ter beschikking heeft gesteld, een kennisgeving van aanvaarding of afwijzing heeft bezorgd, zal deze acceptatie vermoed worden.
7.1. De Dienstverlener garandeert dat de Dienst voldoet aan de eisen en specificaties voorzienin Raamovereenkomst en zijn bijlages en in overeenstemming daarmee zal functioneren gedurende een periode van 1 maand vanaf de aanvaarding van de Dienst.
7.2. Gedurende de Garantieperiode zal de Dienstverlener de door de Klant gemelde Bugs in de Dienst kosteloos corrigeren. Bugs kunnen worden gemeld aan de helpdesk van de Dienstverlener door te bellen naar het volgende nummer +32473192523, door een ticket te initiëren via het volgende e-mailadres thomas.strybol@eminentcoding.be 7.3. De garantie is afhankelijk van de naleving door de Klant van zijn verplichtingen zoals uiteengezet in deze Overeenkomst. De in artikel 7.2 genoemde garantie is in de volgende gevallen niet van toepassing:
7.3.1. de Klant heeft de Dienst gebruikt in combinatie met niet-ondersteunde Apparatuur;
7.3.2. de Klant heeft de Dienst op onjuiste of oneigenlijke wijze gebruikt. 7.4. Tenzij anders vermeld in deze Overeenkomst, garandeert de Dienstverlener niet dat de Dienst te allen tijde zal functioneren zoals verwacht of foutloos zal zijn.
8.1. De ondersteuning en het onderhoud die de Dienstverlener biedt, worden beschreven in de raamovereenkomst en zijn bijlages.
8.2. Om de Dienstverlener in staat te stellen ondersteuning en onderhoud te verlenen, zal de Klant:
8.2.1. bij het melden van een Bug, alle redelijke informatie bezorgen waarover hij beschikt binnen een termijn van 5 dagen en alle bijkomende informatie die door de Dienstverlener wordt opgevraagd eveneens te verschaffen binnen een termijn van 5 dagen te rekenen vanaf de dag
dat de vraag wordt gesteld;
8.2.2. de Dienstverlener redelijke informatie en medewerking verlenen, met inbegrip van, in voorkomend geval, het verschaffen van de nodige faciliteiten of toegang tot de systemen (op afstand of ter plaatse), de infrastructuur of de locaties van de Klant.
8.3 De tarieven voor de Ondersteuning en Onderhoud van de Dienst worden jaarlijks automatisch aangepast op basis van de IT Agoria (Digital) Index. De aanpassing vindt plaats op de eerste dag van elk kalenderjaar en is van toepassing op de diensten die in dat jaar worden
verleend.
9.1. Elke Partij houdt alle informatie die zij ontvangt met betrekking tot de andere Partij, haar technische en operationele structuur, haar producten en diensten, haar financiële informatie, haar persoonsgegevens, de Materialen, haar intellectuele eigendom en de Dienst vertrouwelijk.
9.2. Alle uitgewisselde informatie mag alleen worden gebruikt voor de uitvoering van de Overeenkomst en mag alleen worden gedeeld met werknemers binnen de organisatie van een Partij die van dergelijke informatie op de hoogte moeten zijn. Geen van beide Partijen heeft het
recht om vertrouwelijke informatie aan een derde partij te verstrekken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij. Beide Partijen verbinden zich ertoe redelijke maatregelen te treffen ter bescherming van de vertrouwelijke informatie van de andere Partij,
die in ieder geval niet minder streng zullen zijn dan de maatregelen die zij voor haar eigen vertrouwelijke informatie treft.
9.3. De volgende soorten informatie vormen geen vertrouwelijke informatie: (i) informatie die rechtmatig verkregen werd van een derde
partij; (ii) informatie die een Partij rechtmatig bekend is voordat zij de Overeenkomst aangaat; (iii) informatie die door geen enkele handeling of nalatigheid van een Partij in het publiekedomein is gekomen; (iv) informatie die onafhankelijk ontwikkeld werd zonder de Overeenkomst te schenden.
9.4. Indien een Partij op grond van een wet of besluit van een regelgevende, administratieve of anderszins bevoegde instantie verplicht is vertrouwelijke informatie te onthullen, stelt deze Partij de andere Partij van een dergelijk verzoek in kennis, indien dit is toegestaan, teneinde
deze Partij in staat te stellen de nodige maatregelen te treffen om onthulling te voorkomen of te beperken. Indien de Partij die verplicht is de informatie te onthullen, niet gerechtigd is de andere Partij te informeren, wordt de bekendmaking van vertrouwelijke informatie beperkt tot
hetgeen voor die Partij strikt noodzakelijk is om hieraan te voldoen en stelt zij de andere Partij ervan in kennis dat zij de informatie bekend heeft gemaakt, zodra dit is toegestaan.
Elke Partij moet te allen tijde voldoen aan haar respectieve verplichtingen op grond van alle Toepasselijke Wetgeving inzake Gegevensbescherming met betrekking tot alle persoonsgegevens die in het kader van de Overeenkomst worden verwerkt. Voor zover de
Dienstverlener in zijn hoedanigheid van verwerker persoonsgegevens ten behoeve van de Klant zou verwerken, blijft de Klant in zijn hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke verantwoordelijk voor het vaststellen van het doeleinde en de wijze van verwerking en zal de
Dienstverlener alle in redelijkheid door de Klant verstrekte instructies in verband hiermee opvolgen. Zodra een Partij dit vraagt, zullen de Partijen een gegevensverwerkingsovereenkomst sluiten.
11.1. De Dienstverlener heeft het recht om de toegang tot de Dienst op te schorten voor alle of een deel van de Geautoriseerde Gebruikers indien:
11.1.1. de Klant of zijn Geautoriseerde Gebruikers de beleidslijnen inzake aanvaardbaar gebruik (AUP (Acceptable Use Policy) hebben geschonden op een manier die kan leiden tot schade of nadelige gevolgen voor de Dienst, andere gebruikers, of netwerken,
systemen of infrastructuur of daartoe dreigt te leiden;
11.1.2. de Dienstverlener een (nood)onderhoud aan de Dienst moet uitvoeren dat niet kan worden uitgevoerd zonder de toegang op te schorten of te beperken.
11.2. Voor zover mogelijk zal de Dienstverlener vooraf schriftelijk kennisgeven van zijn voornemen om de (toegang tot de) Dienst geheel of gedeeltelijk op te schorten alsook van de verwachte duur. De Dienstverlener zal de opschorting beperken tot wat strikt noodzakelijk is
om de situaties zoals uiteengezet in de vorige paragraaf te verhelpen of te verzachten. Indien de opschorting wordt veroorzaakt door een Geautoriseerde Gebruiker, zal de Dienstverlener de verantwoordelijke Geautoriseerde Gebruiker slechts opschorten totdat de oorzaak van de
opschorting is verholpen.
12.1. Elke Partij heeft het recht om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen door louter een schriftelijke kennisgeving van opzegging te versturen; maar indien de Klant na ondertekening van de huidige overeenkomst overgaat tot de opzegging van de Dienst zoals omschreven in de Raamovereenkomst, zal de Klant bij deze vroegtijdige beëindiging van de samenwerking steeds gehouden zijn 100% van de overeengekomen prijs te betalen, ook als de Dienst nog niet is afgewerkt en/of geleverd. De Dienstverlener zal na de beëindiging niet langer gehouden zijn de Dienst te leveren.
12.2. Elke Partij heeft het recht om het onderhouds- en ondersteuningscontract te allen tijde en om welke reden dan te beëindigen met inachtneming van een schriftelijke opzeggingstermijn (i) van 3 maanden voor de Klant en (ii) van 1 week voor de Dienstverlener.
12.3. Elke Partij heeft het recht om de Overeenkomst op te zeggen en dat simpelweg door het versturen van een schriftelijke kennisgeving van opzegging:
12.3.1 in het geval dat de andere Partij failliet wordt verklaard of het faillissement aanvraagt, dat er een aanvraag tot faillissement tegen haar wordt ingediend of dat ze kennelijk insolvabel is;
12.3.2. in geval van ontbinding en/of liquidatie van de onderneming van de andere Partij;
12.3.3. indien een deel van of alle activa van de andere Partij in uitvoerend of bewarend beslag zijn genomen of indien er andere uitvoerende of bewarende maatregelen zijn genomen.
12.4.4. in het geval van een ernstige fout.
Vanaf de kennisgeving van opzegging worden alle aan de Dienstverlener verschuldigde bedragen opeisbaar en dit ongeacht de voorziene duur van de Dienst voorzien in Raamovereenkomst en zijn bijlages, behalve indien de opzegging te wijten is aan een wezenlijke inbreuk op de Overeenkomst door de Dienstverlener.
14.1. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener beperkt zich tot het vergoeden van schade ten belope van maximaal de waarde van de Overeenkomst. 14.2. De beperking van de aansprakelijkheid is niet van toepassing op (i) opzettelijk wangedrag of grove nalatigheid van een Partij, (ii) lichamelijk letsel, (iii) de verplichting tot vrijwaring van de Dienstverlener of (iv) het niet nakomen van zijn verplichtingen door de Dienstverlener met betrekking tot persoonsgegevens.
14.3. Op verzoek van de Klant verstrekt de Dienstverlener het verzekeringsbewijs dat aantoont dat de Dienstverlener de wettelijk verplichte en noodzakelijke verzekeringen heeft afgesloten om zijn risico’s te dekken. Indien Klant de verzekering in het licht van de Overeenkomst ontoereikend acht, zal de Dienstverlener op eigen kosten voorzien in een hogere aanvullende verzekering.
15.1. Geen van beide Partijen kan gehouden worden aan haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst, indien haar dit door Overmacht wordt belet.
15.2. Wanneer zich een geval van Overmacht voordoet, zal de getroffen Partij de andere Partij hiervan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte brengen. Bij beëindiging van de Overmacht zal de getroffen Partij de andere Partij hiervan eveneens meteen schriftelijk in kennis stellen. De Dienstverlener zal de levering van de Diensten onmiddellijk hervatten na, al naargelang het geval, het verzenden of ontvangen van een dergelijke kennisgeving. Ongeacht welke Partij getroffen werd, verbindt de Dienstverlener zich ertoe de Diensten met zo weinig mogelijk
vertraging af te ronden. In geen geval kan de verlenging van de termijn langer zijn dan het aantal kalenderdagen dat het geval van Overmacht aanhield.
16.1. Zonder toestemming van de andere Partij is geen van beide Partijen gerechtigd om voor de duur van de Overeenkomst en tot twaalf (12) maanden na beëindiging of afloop ervan werknemers van een Partij in dienst te nemen, te contracteren of anderszins met hen samen te
werken.
16.2. Indien een Partij, in strijd met het bovenstaande, een dergelijke werknemer in dienst neemt, contracteert of anderszins samenwerkt met een dergelijke werknemer, zal de Partij die in strijd met het bovenstaande handelt, de andere Partij een bedrag van 25,000 EUR dienen te betalen. Dit bedrag is verschuldigd en betaalbaar op de datum waarop de persoon in dienst genomen of gecontracteerd wordt of anderszins samenwerkt met de andere Partij.
17.1. In deze Algemene Voorwaarden betekenen “Intellectuele Eigendomsrechten” patenten, handelsmerken, dienstmerken, handelsgeheimen, auteursrecht, ontwerprechten, knowhow, rechten op Vertrouwelijke Informatie, handels- en bedrijfsnamen, domeinnamen, databankrechten, sui generis rechten (inclusief voor software), huurrechten en alle andere intellectuele en industriële eigendoms- of vergelijkbare rechten over de hele wereld, al dan niet geregistreerd, inclusief aanvragen voor voorgaande items en het recht om ze aan te vragen, te behouden en af te dwingen. Alle Intellectuele Eigendomsrechten op werken (resultaten), goederen, inclusief de Software, of diensten die eigendom zijn van, worden gebruikt of gecreëerd door of in naam van de Dienstverlener (inclusief door zijn werknemers, consultants of subcontractors) in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst (inclusief op software, documentatie, technologie of ander materiaal), zullen, zoals tussen de Dienstverlener en de Klant, het exclusieve eigendom blijven van de Dienstverlener en/of zijn licentiegevers, zoals van toepassing.
17.2. De levering van goederen, inclusief de Software, of diensten door de Dienstverlener aan de Klant impliceert niet de overdracht van zulke rechten, noch aan de Klant noch aan derden. De kosten die de Klant betaalt dekken enkel een beperkt gebruiksrecht zoals beschreven in de
Overeenkomst. In geen geval kan de onderhavige Overeenkomst geïnterpreteerd worden als een overdracht van rechten. De Dienstverlener behoudt het eigendom zelfs wanneer de prestatiebesteld en betaald werd door de Klant. Geen enkele betaling door de Klant leidt tot de overdracht van het intellectueel of industrieel eigendomsrecht ten voordele van de Klant of een derde, of kan als dusdanig geïnterpreteerd worden, tenzij het tegendeel uitdrukkelijk schriftelijk bepaald wordt.
17.3. Als de Klant een licentie krijgt van de Dienstverlener, mag de Klant het materiaal waarop de licentie betrekking heeft alleen gebruiken in overeenstemming met de algemene voorwaarden van de geldende (derden-) licentie.
17.4. Als de Klant materiaal bezorgt aan de Dienstverlener (zoals software, teksten, afbeeldingen, documentatie, informatie) in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst door de Dienstverlener, garandeert de Klant dat hij beschikt over alle vereiste rechten en licenties om de
Dienstverlener in staat te stellen dat materiaal te gebruiken en dat het gebruik van de Dienstverlener geen inbreuk vormt op de Intellectuele Eigendomsrechten van derden. De Klant zal de Dienstverlener vergoeden en schadeloosstellen tegen alle schade, verliezen, onkosten en claims die het gevolg kunnen zijn van inbreuken op deze garantie.
17.5. Als de Partijen uitzonderlijk, uitdrukkelijk en schriftelijk, overeenkomen om de Intellectuele Eigendomsrechten op alles wat de Dienstverlener speciaal heeft ontwikkeld voor de Klant (zoals gespecificeerd in de respectieve Overeenkomst), maar geen Software, over te dragen, zal deze overdracht pas van kracht worden na betaling door de Klant van de totale prijs (inclusief alle bijkomende kosten die betaalbaar zijn door de Klant (inclusief interesten of andere schadevergoedingen ingevolge een laattijdige betaling van de facturen).
18.1. De Overeenkomst zal geïnterpreteerd worden in overeenstemming met en beheerst worden door het Belgisch recht.
18.2. Indien de Partijen er niet in slagen om een minnelijke regeling te treffen, zijn de bevoegde rechtbanken van Brugge exclusief bevoegd om het geschil te beslechten.